lørdag 16. februar 2008

Overstått Valentine's Day og besøk hos Anki



På Valentine's Day bugnet butikkene av blomster, konfekt og hjerteformede greier man kan gi til sin kjære. Jeg håpet inderlig at Andreas skulle ta til seg denne amerikanske skikken, og jammen stilte han ikke opp med både pop-up-kort med hjerter og deilig konfekt. Kanskje ikke så tacky som det kunne vært her i klissets hjemland, men innmari god sjokolade.

Men det er ikke bare sjokolade det går i her borte. I går fikk Andreas endelig sin favorittdessert:


Jeg sier *urk*, men Andreas synes altså at Rootbeer Float(vanliljeis med rootbeer) er det beste i hele verden. Hvis man liker is med tannkremsmak så er det sikkert flott, men selv koste jeg meg med godsaker fra hjemlandet:



Men vi har ikke bare spist snop og drukket overpriset norsk vann. På onsdag dro jeg og Alma på omvisning på Metropolitan Museum of Art sammen med internasjonale studenter fra NYU. Vi kom litt sent i gang, men guiden mente bestemt at vi skulle klare å få sett en del hightlights på en time. Så vi løp fra rom til rom mens damen fortalte om alt fra Mayaindianere til flamsk malerkunst. Alma holdt ut så godt hun kunne, men ble litt grinete mot slutten. Da omvisningen var ferdig og jeg tenkte det var tid for en matpause for Alma, stengte selvsagt museet. Vi fikk ikke sitte noe sted og vi kunne ikke akkurat sette oss på trappen utenfor, så vi kastet oss inn i en taxi(nummer to, første taxien ville ikke kjøre til Brooklyn) og kom oss hjem i en fei. Der satt en nervøs Andreas og ventet på oss. Jeg hadde glemt mobilen hjemme og glemt å fortelle at vi kom sent hjem. Stakkars mann.

I dag gikk turen til Grys storesøster Anki King, som har jobbet som kunstner i byen i 13 år. Atelieret hennes ligger i Long Island City, på grensen mellom Brooklyn og Queens.



Hos Anki traff vi Ingvild, Åse og lille Edina som beundret Ankis bilder. Hvis du drar dit må du få Anki til å fortelle den fine historien om den blå apen! Etter te og kaker fikk vi en tur på ekte amerikansk diner hvor jeg fikk i meg både burger, cola og lemon merengue pie. Mmmmm og så stappmett. Men ikke så stappmett at jeg ikke klarte chicken tikka og samosa til middag.

Ingen kommentarer: